دیجیتال مارکتر

دیجیتال مارکتر کیست ؟!


دیجیتال مارکتر طبق تعاریف وظیفه افزایش ترافیک یک سایت و برندیگ یک کسب و کار اینترنتی از طریق تمام کانال های دیجیتال را دارد (چه رایگان چه پولی )


کانال هایی مثل :

سئو

رسانه های اجتماعی

ایمیل

و . . .

ولی امروزه که در دنیای بازاریابی دیجیتال با گسترشی که پیش آمده به ۲ دسته تقسیم شده اند:


۱)دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه

۲)متخصص ها


خب خیلی واضحه که خیلی از علوم دیجیتال مارکتینگ تخصصی شده و بسیاری از کسب و کار های بزرگ برای هر بخش خودشون یک متخصص یا حتی یک تیم متخصص دارند . که هر فرد روی یک حوره فعالیت دارد.


این افراد معمولا بر روی یک شاخص کلیدی عملکرد KPI برای هر کانال متمرکز میشوند تا بتواند بدرستی عملکرد و نتیجه را در یکی از از آنها اندازه گیری کند.


مدیر سئو = KPI اصلی : ترافیک ارگانیک


متخصص بازاریابی محتوا= KPI اصلی :time on site (مدت زمان کاربر در صفحه)،ترافیک وبلاگ ،برندینگ


مدیر رسانه های اجتماعی= KPI اصلی: دنبال کننده ها (فالوور)،impression،اشتراک گذاری


متخصص تجزیه تحلیل اطلاعات= KPI اصلی:بهبود نرخ تبدیل(conversiot rate)،نرخ بازکردن ایمیل(email open rate)


و . . .


متخصص سئو ، متخصص بازاریابی محتوا و . . . که در اکثر شرکت ها این افراد با همفکری های هم فعالیت های دیجیتال مارکتینگ رو مدیریت میکنند .


این تیم با همفکری هم استراتژی ها را تعیین میکنند ولی هر بخش در حوزه خود بصورت حرفه ای فعالیت میکند


ولی با رشد کسب و کار های اینترنتی و شکل گرفتن کسب و کار های نوپا و استارت آپ ها بدلیل کاهش هزینه ها دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه شکل گرفت


دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه کیست ؟!


از آنجایی که کسب و کار های نوپا هزینه تیم تخصصی برای تیم بازاریابی را ندارند


وظیفه دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه شامل : جذب ماطب هدفمند ، برندینگ ، افزایش فروش و همچنین رضایتمندی مشتری (بهبود تجربه کاربری ux) میباشد


خالی از لطف نیست بدونین تجربه کاربری (UX) امروزه در بازاریابی بسیار حائز اهمیت هست .


UX فقط در زمینه طراحی نیست (اشتباهی که بعضی از دوستان انجام میدن) ! فعالیت هایی که شما انجام میدن تا از انتخاب شما و با بودن با شما احساس رضایت کنه تجربه کاربری هست


امروزه UX در تمامی مباحث بازاریابی وجود دارد: دسترسی کاربر به اطلاعات سایت ، آسان سازی فرایند خرید ، فروش و خدمات پس از فروش ، سئو ، تولید محتوا و . . .


پس آنچه که دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه باید بداند :


  • اصول اولیه دیجیتال مارکتینگ
  • بازاریابی محتوا
  • سئو و بهینه سازی
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی
  • فرایند تبدیل
  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی عصبی (افزایش فروش و بهبود تجربه کاربری )


بهتره به عنوان دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه همیشه بروز باشید

در زمینه بازاریابی دیجیتال که هیشه در حال رشد و پیشرفت هست ، بروز بودن وظیفه یک دیجیتال مارکتر هست


همیشه روش های جدید رو مورد بررسی قرار بدین ولی بدونید که :


دانستن هرچیزی هم نیاز نیست !

در بعضی مواقع یک علم خاص یا یک تکنیک خاص برای یک دیجیتال مارکتر طبق کسب و کار و استراتژی مورد نیاز هست


ولی برای دیجیتال مارکتر دیگر دانستن آن هیچ نیازی ندارد


یک مثال: در بعضی مواقع دیدم که یکسری کسب و کارها میتوانند بدون سئو تخصصی و حتی سئو خارجی به نتایج بسیار خوبی برسند


پس به نظر من صرف انرژی برای یادگیری این موارد و پیاده سازی آنها (طق شرایطی که گفتم ) واقعا لازم نیست


و بدون شک با صرف انرژی در دیگر بخش ها مثل فرایند تبدیل ، تبلیغ نویسی صفحه هات محصول ، شبکه های اجتماعی و . . . میتواند افزایش فروش چشمگیری داشته باشد


پس در یادگیری حریص نباشید و آنچه که نیاز دارید بیاموزید ولی در بروز یودن علمی که نیاز دارید تردید نکنید !


فقط یادگیری کافی نیست !

اگر شما اطلاعات زیادی داشته باشین ولی ازشون استفاده نکنید همان عالم بی عمل هستید . که هیچ موفقیتی نخواهد داشت


برای مثال ما در دوره مجازی دیجیتال مارکتینگ ۲۰۱۸ ، تمامی مباحث مورد نیاز یک دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه متخصص را آموزش میدهیم


ولی میدانیم که فقط دانستن این اطلاعات کافی نیست ! به همین دلیل در طی دوره ۵ ماهه تمرین هایی برای شما قرار داده ایم تا شما با انجام این تمرین ها این علم را واقعا درک و تجربه کنید !


حتی افرادی که این تمرین ها را طی دوره انجام ندهند گواهینامه MPT اتریش صادر نمیشود !


به ابزار های دیجیتال مارکتینگ تسلط داشته باشین


البته همین ابتدا میگم که همه ی ابزار ها نه ، آنچه که نیاز دارید


خدارو شکر ابزار های رایگان بسیار زیادی وجود دارد که هر ابزار هک اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیار شما قرار میدهد


برای مثال استفاده از ابزار گوگل ترندز (google trends) که میتونه اساس و بنیان یه کسب و کار را تعیین کند بسیار لازم و ارزشمند هست


همچنین ابزار GTmetrix ،ابزار keyword planner ، ابزار hotjar و . . . که هر کدام در بخش هایی از فرایند دیجیتال مارکتینک مورد استفاده قرار میگیرد


ابزارها بدون نبوغ شما هیچ ارزشی ندارند

در همه ی ابزارهای گفته شده اگر نبوغ و ایده های یک دیجیتال مارکتر وجود نداشته باشد


این ابزار ها کاملا بی ارزش هستند


یک مثال که همیشه ازش یاد میکنم استفاده از گوگل ترندز برای انتخاب کلمه کانونی یک سایت روی کلمه دکتر کار شود یا پزشک


با این ابزار این امکان هست که این رشد این قبیل کلمات رو متوجه شیم و کلمه ای که در حال رشد هست رو انتخاب کنیم


تحلیل اطلاعات را یاد بگیرید


یجورایی میتونیم بگیم که تحلیل اطلاعات در بازاریابی دیجیتال نقش بزرگی دارد


اینکه ترافیک سایت چقدر بوده و نرخ تبدیل (Conversion rate) چقدر بوده .


نقطه ضعف ها و نقطه قوت ها را با تحلیل دیتا ها بدست آورید و راهکار هایی برای افزایش نرخ تبدیل ارائه کنید


با طراحی سایت کمی آشنا باشید


در بعضی موارد نیاز هست که شما در زمینه طراحی سایت ایده هایی جهت بهبود تجربه کاربری و افزایش فروش ارائه بدین

پس آشنایی با طراحی سایت میتونه موثر باشه


پس با این تفاسیر یک دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه باید:


در بازاریابی محتوا مسلط باشد

باید به اصول اولیه محتوا و بازاریابی محتوا تسلط داشته باشد و همچنین بتواند استراتژی محتوا را طراحی و اجرا کند .به ابزار های انتشار محتوا اشراف کامل داشته باشید


سئو و بهینه سازی سایت را بلد باشد

باید بتواند کلمه کانونی و کلمات کلیدی سایت را انتخاب کنید تا در سریعترین شکل ممکن به نتیجه برسد.


بتواند استراتژی سئو را طراحی کند .


سئو خارجی و سئو داخلی را به خوبی انجام دهد و در صورت نیاز سئو خارجی را درست و صحیح پیاده سازی کند.


و به سئو وردپرس کاملا تسلط داشته باشد


بازاریابی در شبکه های اجتماعی

دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه باید بتواند اطلاعات را آنالیز کند


نرخ تعامل را اندازه گیری کند و راهکار هایی برای افزایش نرخ تعامل اجرا کند


و همچنین فعالبت هایی جهت افزایش فروش و رضایت مشتری ها طبق استراتژی تعیین شده داشته باشد


پیاده سازی فرایند تبدیل

یک دیجیتال مارکتر باید بتواند بهترین فرایند تبدیل را برای دریافت اطلاعات از بازدیدکننده طراحی کند


و تغییر وضعیت آنها را از بازدید کننده به علاقمند و یا خریدار از وظایف آن هست


ایمیل مارکتینگ

دیجیتال مارکتر ۳۶۰ درجه باید بتواند کمپین های ایمیل مارکتینگ را برای افزایش ترافیک ، افزایش فروش ، برندینگ و . . .


را طراحی و پیاده سازی کند .


بهبود تجربه کاربری و افزایش فروش

یکی از مهمترین وظایف دیجیتال مارکتر ها در سال ۲۰۱۸ این بخش میباشد


و ما از برای بهبود این ۲ از بازاریابی عصبی استفاده میکنیم


چراکه طبق این روش بازاریابی


توسط محرک های مغز ، فعالیت هایی انجام میشود


مثل :تبلیغ نویسی ، طراحی صفحه فرود ، ایمیل مارکتینگ ،تولید محتوا ، طراحی صفحه محصول و . . .


که بر اساس کارکرد مغز و فعالیت های اثبات شده مغز،طبق تحقیقات تخصصی


روش هایی برای بهبود UX و افزایش فروش در نظر گرفته شده


منبع: /http://jazbmarketing.ir


/ 0 نظر / 6 بازدید